torsdag den 18. september 2008

Webquest

Den professionelle relation


1. Den pædagogiske profession
- Definition: - Pædagogisk arbejde handler om omsorg, pleje, opdragelse, undervisning og vejledning af børn og voksne. Gode samarbejdsevner er vigtige, da arbejdet ofte foregår i teams. Arbejdet kræver, at du har evnen til refleksion og kan sætte dig ind i andres hverdag. .

http://www.ug.dk/Erhverv.aspx?article_id=jobb-paedagog


- Den pædagogiske profession diskuteres under disse hjemmesider

http://infomedia.skoda.emu.dk/ms/Default.aspx
http://www.bupl.dk/web/internet.nsf/3a4987563758994ac1256c000025298b/a6ed1b0f2ffab2dec1256e670031923d/$FILE/Paedagogisk%20faglighed%20til%20debat.pdf

2. Den pædagogiske relation
- Definition: Det pædagogiske arbejde med børnene skal bygge på dialog og samarbejde med forældrene. Gennem
aktiviteter, leg og undervisning skal børnenes kompetenceudvikling udfordres og udvikles.


http://64.233.183.104/search?q=cache:1vdCFIm1K8UJ:scarlatti.cabocomm.dk/files/aak/aak/content/filer/boern_og_unge/aarhus_kommunale_skolevaesen/publikationer/Pxdagogiske_relationer_web.pdf+Et+af+initiativerne+er+projektet+P%C3%A6dagogiske+relationer,+som+er+et
http://66.102.9.104/search?q=cache:1vdCFIm1K8UJ:scarlatti.cabocomm.dk/files/aak/aak/content/filer/boern_og_unge/aarhus_kommunale_skolevaesen/publikationer/Pxdagogiske_relationer_web.pdf+den+p%C3%A6dagogiske+relation&hl=da&ct=clnk&cd=1&gl=dk

5. Pædagogisk profil

En pædagogisk profil er, mål og værdier for det pædagogiske arbejde med børn og unge.

Vi synes at profilen kommer ind på mange gode og relevante emner vi selv kan bruge i vores pædagogiske arbejde. Profilen er nem og overskuelig med forskellige punkter og underpunkter.

BUPLs pædagogiske profil.
http://www.bupl.dk/web/internet.nsf/Indhold/DC83E56FBAF3B935C1256CAA0040308A!OpenDocument#Form%C3%A5let%20med%20BUPL



3. Specialiseringsområder:

• Studieordningen indeholder også den pædagogiske bekendtgørelse (s. 31, bilag A), den findes på:

http://www2.viauc.dk/paedagog/jydsk/Documents/Uddannelse/studieordning%202007.pdf

De tre specialiseringsområder der findes er:
- Børn og unge
- Mennesker med nedsat funktionsevne
- Mennesker med sociale problemer


En CKF betyder centrale kundskabs – og færdighedsområder. De CKF’er som vi arbejder med i tema 1 er følgende:
- Pædagogik
- Dansk, kultur og kommunikation
- Individ, institution og samfund

4. Bøger og artikler:

Vi har valgt to artikler, som vi synes er relevante for vores specialområde og gruppens case. Den første er Børns Kompetencer den er relevant for vores område, fordi den omhandler at observere børns kompetencer og arbejde pædagogisk derudfra.
http://www.bupl.dk/web/internet.nsf/3a4987563758994ac1256c000025298b/eb602c228444c5c9c12572430070df32/$FILE/Boernskomp.pdf

Den anden artikel Om iagttagelse som metode handler om observationer og eventuelle dilemmaer i forbindelse med disse.
http://www.bupl.dk/web/internet.nsf/2e35920750ab1affc12572260050fcf6/3bb6b9ee1168fb4cc1256f710040bb27/$FILE/Iagttagsommetode.pdf

PLS er pædagogstuderendes studieorganisation, de udgiver også bladet PULS.
Herunder finder du et par af de relevante nyheder fra dem.
Demonstrationer mod uddannelsesbesparelser:
http://www.p-l-s.dk/aktuelt/arrangementer/arrangement/artikel/demonstration-mod-uddannelsesbesparelser/
Enlige forsørgere i klemme (angående løn i praktikken):
http://www.p-l-s.dk/aktuelt/debat/topic/artikel/enlige-forsoergere-i-klemme/

Man kan på Kulturministeriets hjemmeside finde artikler indenfor børneområdet, eks.
Børnekultur i udvikling:
http://www.kum.dk/sw68994.asp



På VIA UC’s hjemmeside kan man finde oplysninger om mulighederne for videreuddannelse.
Eks. Æstetisk Pædagogisk Efteruddannelse som fokuserer på drama, billedkunst og musik.
http://www2.viauc.dk/Efteruddannelse/Sider/aktiviteter.aspx?DirectionID=100

Den bog vi har valgt at vise her er Dit kompetente barn af Jesper Juul.
Børns signaler og adfærd er grundlæggende kompetente i forhold til den herskende opfattelse af, at vi skal opdrage børn til at blive kompetente voksne. Bogen er en håndsrækning til alle forældre som ønsker at blive bedre i stand til at fortolke deres barn. Som erfaren familieterapeut fremlægger forfatteren et nyt værdigrundlag for samværet og samspillet i en familie byggende på ligeværdighed og gensidighed mellem børn og voksne. Der er mange holdninger til denne bog, og den har været udsat for meget kritik. Grunden til at vi har valgt denne bog er, fordi at den institution vi har besøgt, grundlæggende arbejder ud fra dette princip.

Ingen kommentarer: